Finalitza el curs d’educació ambiental i per a la sostenibilitat: formació per a formadors i educadors

El passat mes de juny van finalitzar les classes del curs d’educació ambiental i per a la sostenibilitat. El curs es va iniciar a mitjans de maig i durant sis dissabtes es van realitzar sessions teòrico-pràctiques de quatre hores, amb base al local de l’Associació de Veïns del Xup, realitzant petites sortides per l’entorn en diverses sessions.

L’objectiu de les classes ha estat introduir els alumnes en els coneixements bàsics sobre el medi ambient en diverses àrees, desenvolupar el sentit crític i potenciar la reflexió i el debat sobre les qüestions ambientals, i donar a conèixer recursos didàctics i estratègies comunicatives en el camp de l’educació ambiental.

El curs, que ha comptat amb la participació de formadors especialitzats en cada àrea, ha rebut l’aval del Col·legi de Biòlegs de Catalunya i la Societat Catalana d’Educació Ambiental.

La formació es completa mitjançant un treball pràctic amb l’objectiu d’aplicar i desenvolupar els coneixements adquirits durant les sessions teòrico-pràctiques.

A continuació s’expliquen les activitats realitzades a cada sessió.

Sessió 1. Introducció a la sostenibilitat. En aquesta primera sessió es va presentar el curs emmarcat dins el projecte Xup Riera Viva. A continuació, es va realitzar una exposició sobre metodologies pedagògiques i l’educació popular, posant èmfasi en la pedagogia activa i la transmissió multidireccional del coneixement. Per últim, es va realitzar una dinàmica de grup que va dur a la reflexió sobre el concepte de la sostenibilitat.

Sessió 2. El medi natural. L’objectiu d’aquesta sessió va ser introduir conceptes bàsics d’ecologia i biodiversitat i presentar recursos per a la divulgació del valor dels ecosistemes i els recursos naturals. Després d’una introducció teòrica, es van realitzar dos jocs, un a l’aula i un a l’exterior. El primer, “el bosc dels senglars”, tractava sobre les relacions de la fauna amb el seu entorn i les dinàmiques poblacionals. El segon joc, realitzat als jardins del Xup, s’anomenava “natura urbana” i va consistir en una descripció creativa de la flora i la fauna per apreciar la biodiversitat de l’entorn urbà més immediat.

Sessió 3. L’aigua com a recurs. Els residus. Aquesta sessió va començar amb dues introduccions teòriques sobre temes relacionats amb el medi urbà: l’aigua com a recurs i la problemàtica dels residus. A continuació es van realitzar tres tallers a l’aula: construcció de minidepuradores per entendre el funcionament d’una depuradora real, fabricació de sabó natural a partir d’oli reciclat i creació de llibretes a partir de paper reciclat.

Sessió 4. L’energia. L’agroecologia. En aquesta sessió es va continuar amb la temàtica urbana parlant de l’energia i es va desenvolupar la reflexió entorn de l’agroecologia, que tracta les relacions entre l’agricultura i el medi ambient. Després de les exposicions teòriques i la presentació de recursos educatius, es va observar el funcionament real d’un forn solar, es va realitzar el joc “una casa per viure-hi”, sobre el consum i les matèries primeres, i es va fer una visita guiada als horts urbans del Xup.

Sessió 5. Itineraris guiats. Aquesta sessió es va dedicar a les tècniques d’interpretació del patrimoni a partir dels itineraris guiats. Després d’una introducció teòrica, es va realitzar una sortida guiada sobre la vegetació a l’entorn del Xup. En tornar a l’aula, es va realitzar un exercici pràctic de disseny d’una activitat d’educació ambiental basada en un recorregut de descoberta de l’entorn.

Sessió 6. Territori i passatge. La gestió ecològica. Durant la primera part, es va realitzar una introducció a l’evolució del paisatge, des del punt de vista de la geomorfologia, els usos del sòl, les pertorbacions naturals i els impactes ambientals. A continuació es van presentar tècniques de gestió del medi natural, amb especial èmfasi a la gestió dels espais fluvials a partir d’iniciatives socials participatives. La sessió va finalitzar amb una xerrada del responsable de la Societat Catalana d’Educació Ambiental sobre projecte “de font en font”, una proposta per conèixer el patrimoni de les fonts. Amb aquesta sessió, es van donar per acabades les classes del curs.

DSC00100

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *