Tallers en educació ambiental a l’escola muntanya del drac

El passat 20 d’abril al matí es van realitzar tres tallers en educació ambiental a l’Escola Muntanya del Drac, amb una assistència de 89 alumnes de Primària.

Hi va haver un taller sobre fauna, “Els animals salvatges del nostre entorn”, realitzat amb el cicle inicial; un taller sobre tecnologia ambiental, “per què serveixen les depuradores?”, per a cicle mitjà; i el taller “Experiments amb la maqueta d’un riu”, sobre geologia de l’aigua, realitzat amb cicle superior. Tots tres tallers es van realitzar dues vegades, una per a cada grup classe del cicle. Els tallers va tenir la durada d’una hora cada un.

El taller “Els animals salvatges del nostre entorn”, per a 1r i 2n de Primària, va constar de dues parts. En la primera part, es va realitzar un joc d’interacció amb l’alumnat mitjançant la presentació de diapositives que mostraven els hàbitats de l’entorn (riera, conreus i bosc) i imatges de diversos animals que es poden observar en aquests ambients.

L’activitat va finalitzar amb una dinàmica en què els alumnes van enganxar fotos de cada un dels animals en un mural. El mural estava dividit per hàbitats i havien d’enganxar l’animal a l’hàbitat que li corresponia.

Sin título-1

L’alumnat es va mostrar interessat i participatiu durant el transcorregut de tota l’activitat.

El taller “Per què serveixen les depuradores?”, per a 3r i 4t de Primària, va començar amb una presentació de diapositives mostrant què és la contaminació del riu, quines en són les seves causes, i quins efectes té la contaminació.

En la segona part del taller, es van realitzar tres depuradores petites que feien la primera part del procés d’una depuradora real. Tot i la dificultat del procés intern que segueix una estació depuradora, els alumnes van poder veure de forma simplificada com funcionen aquestes instal·lacions mitjançant un experiment, i van entendre que sense les depuradores el riu estaria altament contaminat.

També van poder observar, mitjançant l’experiment amb diversos tipus d’aigües contaminades, que alguns contaminants són difícils d’eliminar o que fins i tot no s’eliminen.

El taller “Experiments amb la maqueta d’un riu?” es va realitzar amb 5è i 6è de Primària. La primera fase del taller va consistir en una presentació de diapositives sobre la formació del relleu i els agents geològics, tant interns com externs, posant èmfasi en l’acció geològica dels rius.

En la segona part, es va experimentar l’erosió, el transport i la sedimentació en un riu mitjançant una maqueta gran de fusta, plàstic i sorra, de 1,5 m x 80 cm, que simulava el curs d’un riu.

Es alumnes van anar fent hipòtesis del que passaria introduint modificacions en el llit del riu, fent forats a la llera, modificant el curs del riu, fent els meandres més tancats, etc. Amb de l’observació dels experiments es va anar comprovant si les hipòtesis eren encertades.

Sin título-2

Efectivament, amb els coneixements adquirits durant la presentació i amb l’ajuda de la intuïció, la majoria de les hipòtesis es van complir.

Els alumnes van estar atents durant el transcurs de tots els experiments, ja que l’experimentació amb la maqueta els va despertar gran interès.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *